Доброго дня. Із задоволенням допоможимо. 119 стаття КЗпП містить вичерпну та пряму норму:
За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичної демобілізації, зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких вони працювали на час призову, незалежно від підпорядкування та форми власності. Виплата таких компенсацій із бюджету в межах середнього заробітку проводиться за рахунок коштів Державного бюджету України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За працівниками, які були призвані під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом, але не більше ніж на строк укладеного контракту, зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких вони працювали на час призову, незалежно від підпорядкування та форми власності. Виплата таких компенсацій із бюджету в межах середнього заробітку проводиться за рахунок коштів Державного бюджету України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Гарантії, визначені у частинах третій та четвертій цієї статті, зберігаються за працівниками, які під час проходження військової служби отримали поранення (інші ушкодження здоров’я) та перебувають на лікуванні у медичних закладах, а також потрапили у полон або визнані безвісно відсутніми, на строк до дня, наступного за днем їх взяття на військовий облік у районних (міських) військових комісаріатах після їх звільнення з військової служби у разі закінчення ними лікування в медичних закладах незалежно від строку лікування, повернення з полону, появи їх після визнання безвісно відсутніми або до дня оголошення судом їх померлими.
Офіційних роз’яснень немає, але ці норми їх не потребують – всі зобов’язання роботодавця та права працівника окреслені прямо та чітко.
До того, Верховною радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення встановлених законом гарантій працівникам, призваним на військову службу» (законопроект 2035а від 05.06.2015).
Закон 06.11.2015 року направлено на підпис Президенту, найближчим часом буде оприлюднено та набере чинності.
Цим законом, зокрема,
– частину 2 ст. 265 КЗпП доповнено абзацом п’ятим такого змісту: «недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення»;
– ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення доповнено новою частиною сьомою такого змісту: «Порушення встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» – тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».
Щодо дій роботодавця.
Якщо мобілізований працівник після закінчення року служби за призовом під час мобілізації залишився служити в армії за контрактом, він має повідомити про це роботодавця та надати копію укладеного контракту на службу.
На підставі контракту видається новий наказ про збереження місця і заробітку більше року на підставі ч. 4 ст. 119 КЗпП. При цьому, розраховувати новий середній заробіток не потрібно. З одного боку, для збереження місця роботи і середнього заробітку за період служби за призовом під час мобілізації діє одна підстава – ч. 3 ст. 119 КЗпП, а для служби за контрактом після демобілізації інша – ч. 4 ст. 119 КЗпП. З іншого боку, збереження місця роботи та заробітку після демобілізації в разі, якщо працівник залишився служити за контрактом, протягом періоду понад один рік є продовженням гарантії держави щодо збереження місця роботи та заробітку мобілізованим працівникам.
З урахуванням того, що збереження місця роботи та середнього заробітку триває, продовжується оплата пропущеного з причини служби за контрактом робочого часу за тією ж середньою зарплатою, що і впродовж року служби під час мобілізації. Таку думку на сьогодні висловлюють і співробітники Мінсоцполітики в консультаціях.
Доброго дня. Учасник бойових дій має пріоритетне право на отримання житла, але для цього учасник має стати на облік – при цьому, постановка на облік здійснюється за загальними правилами щодо органу, який такий облік веде.
Питання постановки на облік регулює Постанова Ради Міністрів УРСР від 11.12.1984 № 470 “Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР” зі змінами, останні з яких вносились Кабінетом Мінінстрів України у 2013-му році.
Вказані Правила визначають, що «жилі приміщення надаються громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, постійно проживають у даному населеному пункті.
Квартирний облік здійснюється, як правило, за місцем проживання громадян у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів.
Облік громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням – також і в виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.
Перелік підприємств, установ, організацій, а також їх відповідних частин (підрозділів), що здійснюють облік, затверджується спільним рішенням виконавчого комітету місцевої Ради і ради профспілок. Цей перелік уточнюється в міру необхідності.
Кожна сім’я може перебувати на квартирному обліку за місцем роботи одного з членів сім’ї (за їх вибором) та у виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.»
Отже, Ви не прив’язані до місця реєстрації, але прив’язані до населеного пункту або місця роботи. Питання щодо підтвердження місця постійного проживання може виникнути. Для початку радимо звернутись до місцевих органів влади для з’ясування «місцевих» особливостей взяття на квартирний облік.
Особисто ми радили б отримати довідку – на підтвердження факту проживання у відповідному населеному пункті.
Доброго дня. Учасник бойових дій має пріоритетне право на отримання житла, але для цього учасник має стати на облік – при цьому, постановка на облік здійснюється за загальними правилами щодо органу, який такий облік веде.
Питання постановки на облік регулює Постанова Ради Міністрів УРСР від 11.12.1984 № 470 “Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР” зі змінами, останні з яких вносились Кабінетом Мінінстрів України у 2013-му році.
Вказані Правила визначають, що «жилі приміщення надаються громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, постійно проживають у даному населеному пункті.
Квартирний облік здійснюється, як правило, за місцем проживання громадян у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів.
Облік громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням – також і в виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.
Перелік підприємств, установ, організацій, а також їх відповідних частин (підрозділів), що здійснюють облік, затверджується спільним рішенням виконавчого комітету місцевої Ради і ради профспілок. Цей перелік уточнюється в міру необхідності.
Кожна сім’я може перебувати на квартирному обліку за місцем роботи одного з членів сім’ї (за їх вибором) та у виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.»
Отже, Ви не прив’язані до місця реєстрації, але прив’язані до населеного пункту або місця роботи. Питання щодо підтвердження місця постійного проживання може виникнути. Для початку радимо звернутись до місцевих органів влади для з’ясування «місцевих» особливостей взяття на квартирний облік.
Особисто ми радили б отримати довідку – на підтвердження факту проживання у відповідному населеному пункті.