Доброго дня.
Відповідно до положень ст.28 Закону України “Про військовий обов’язок та військову службу”, військовозобов’язані запасу поділяються на розряди за віком. Граничний вік перебування в запасі другого розряду є граничним віком перебування в запасі взагалі.
Отже, загальний гранічний вік перебування в запасі для лейтенанта визначається за другим розрядом та становить 50 років.
Доброго дня. Теоретично – заборони на це нема. Але, наскільки нам відомо, в планах повторної мобілізації також нема. Зараз розповсюджена практика пропонувати демобілізованим укладати контракти на проходження служби у резерві, але це не мобілізація та є добровільною дією. Це пов’язано з планами залучення демобілізованих до інструктажу та навчання мобілізованих нових хвиль.
Доброго дня. Ні, це пряма норма, донарахування процентів за період військової служби після закінчення пільгового періоду не передбачається. У маловірогідному випадку таких дій з боку банку – це рішення буде не правомірним та має бути негайно оскаржене, спочатку до НБУ, за бажанням – до суду.
Там є інша проблематика і вона суттєва – в який момент припиняється право на кредитні пільги.
Як відомо, стаття 14 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлює, що військовослужбовцям з початку і до закінчення особливого періоду, а резервістам та військовозобов’язаним – з моменту призову під час мобілізації і до закінчення особливого періоду штрафні санкції, пеня за невиконання зобов’язань перед підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, у тому числі банками, та фізичними особами, а також проценти за користування кредитом не нараховуються.
Законодавство – закони Про оборону України, Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію визначають особливий період як період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Отже, якщо буквально читати ці визначення, особливий період наразі взагалі неможливо визначити в часі (що таке відбудовний період? Яким чином він стосується демобілізованих осіб?), більш того, в даний час відсутня одна з його складових за цими визначеннями – воєнний час.
Таким чином, можна зробити припущення, що особливий період не обов’язково має бути прив’язаний до всіх трьох складових (мобілізації, воєнного часу, відбудовного періоду), а, для деяких цілей, стосується окремих складових. В свою чергу, мобілізація для конкретних осіб припиняється наказом про їх демобілізацію.
Військовослужбовці, що були мобілізовані, після своєї демобілізації, стають до роботи (згідно чинного законодавства, робоче місце та середній заробіток зберігаються за ними протягом одного року) та припиняють рахуватись у особових списках військових частин.
Логічно зробити висновок, що:
1. фактично поняття «особливого періоду» буде дещо різним для осіб, не залучених до військової служби (протягом їх фактичної мобілізації) та для осіб, залучених до військової служби (протягом невизначено періоду);
2. після демобілізації мобілізовані особи, за своїм статусом, не відрізнятимуться від інших осіб щодо наданих їм пільг, пов’язаних безпосередньо з мобілізацією – в тому числі щодо нарахування та сплати процентів і штрафних санкцій.
В іншому випадку, виникає ситуація, коли права на не нарахування процентів/штрафних санкцій набувають мобілізовані у 2015 році особи (планується мобілізувати до 200 тис. осіб) та не втрачають мобілізовані у 2014 році, навіть після їх демобілізації – тобто, велике коло осіб, які вже не мають відношення до військової служби, безоплатно користуватимуться кредитними коштами протягом невизначеного періоду (враховуючи відбудовний період).
Якщо думка щодо того, що мобілізовані особи втрачають свій пільговий статус після їх демобілізації, тобто, якщо для цілей кредитування особливий період щодо конкретної особи закінчується її демобілізацією, вірна – є ризик того, що податкові органи визнають неправомірним не нарахування банком процентів цієї категорії осіб з відповідними податковими наслідками.
Більш того, в цьому разі ймовірні проблеми й у самих позичальників – безпідставно не нараховані проценти можуть трактуватись як прощення боргу з відповідними податковими наслідками для фізичних осіб.
Деякими банками вже сформовано запити до НБУ до фіскальних органів.
Така невизначеність, якщо вона не буде врегульована, може стати також у нагоді та дозволить заперечувати щодо вимог банку про поновлення сплати процентів після демобілізації. Але питання неоднозначне, потребує уваги (судова практика відсутня та може бути не на користь військовослужбовця, при цьому за логікою, така позиція суду буде розумною) та може мати податкові наслідки (прощення частини боргу не за законом спричиняє сплату податків з суми прощення – це не стосується мораторію на проценти в період мобілізації).
В разі отримання роз’яснень від НБУ або інших органів щодо моменту поновлення нарахування процентів – ми розместимо інформацію в розділі “Новини на сайті”Тому існує питання – коли закінчується пільговий період – з демобілізацією конкретної особи або з дня закінчення особливого періода. Роз’яснень щодо цього поки немає, але деякими банками вже сформовано запити до НБУ до фіскальних органів.
Така невизначеність, якщо вона не буде врегульована, може стати також у нагоді та дозволить заперечувати щодо вимог банку про поновлення сплати процентів після демобілізації. Але питання неоднозначне, потребує уваги (судова практика відсутня та може бути не на користь військовослужбовця, при цьому за логікою, така позиція суду буде розумною) та може мати податкові наслідки (прощення частини боргу не за законом спричиняє сплату податків з суми прощення – це не стосується мораторію на проценти в період мобілізації).
В разі отримання роз’яснень від НБУ або інших органів щодо моменту поновлення нарахування процентів – ми розместимо інформацію в розділі “Новини” на сайті