Доброго дня.
Статтею 12 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, учасники бойових дій (нагадаємо, до цієї категорії осіб віднесено військовослужбовців, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також брали участь в антитерористичній операції), передбачено право учасників бойових дій на першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
При цьому, відповідно до п. 1.5. “ІНСТРУКЦІЇ про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями”, військовослужбовці та члени їх сімей визнаються такими, що потребують поліпшення житлових умов, на загальних підставах відповідно до вимог чинного законодавства.
Загальні підстави для визнання особами такими, що потребують поліпшення житлових умов, визначено в ст. 34 Житлового кодексу України, а саме, особами, що потребують поліпшення житлових умов, можуть бути визнані:
1) особи, забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами;
2) особи, які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам;
3) особи, які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв’язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім’ї.
4) особи, які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;
5) особи, які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;
6) особи, які проживають у гуртожитках;
7) особи, які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім’ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати;
8) члени сім’ї військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України, які загинули або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, захищаючи незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, за умови, що такі члени сім’ї проживають у комунальних чи невпорядкованих стосовно умов даного населеного пункту квартирах.
Відповідно до ст. 40 Житлового кодексу України, громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов, крім іншого, в разі поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення.
Вважаємо, що відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва не призводить:
– до автоматичного поліпшення житлових умов (поліпшення житлових умов не буде мати місце аж до моменту введення в експлуатацію житлового будинка, і лише у випадку відведення земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва),
– до втрачання статусу особи, яка потребує поліпшення житлових умов,
а отже – існує можливість отримати і житло, і земельну ділянку для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва.
В будь-якому випадку, для використання права на першочергове отримання житла, військовослужбовцю – учаснику АТО необхідно стати на облік як особі, що потребує поліпшення житлових умов, за умови відповідності такого військовослужбовця умовам, передбаченим вище.
1. Щодо ротацій.
Підстава для мобілізації – відповідний Указ Президента України про часткову мобілізацію.
Демобілізація буде проведена також Указом Президента України, час видання – невідомий.
Питання заміщення осіб вирішується шляхом проведення ротації, але законодавством не встановлено обов’язкові строки ротації, це питання віддано на розсуд керівництва.
На прес-конференції 24.07.2014р. начальник відділу впровадження служби в резерві мобілізаційного управління Миноборони полковник Михайло Щербина заявив, що МО планує ротацію за підсумками третьої мобілізації. Третя хвиля мобілізації проводилась протягом 45 днів, почалась 24 липня. Але, на той же прес-конференції було заявлено, що «ротація буде проводитися тільки після того, як ми підготуємо підрозділи, які будуть доукомплектовані під час мобілізації. І вона буде проводитися у форматі “підрозділ на підрозділ”.
2. Щодо відпусток.
Порядок надання відпусток військовослужбовцям у особливий період визначено п.п. 17, 18, 19 визначено статтею 10-1 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”.
Відповідно до зазначеної статті, в особливий період з моменту оголошення мобілізації до часу введення воєнного стану або до моменту прийняття рішення про демобілізацію надання військовослужбовцям щорічних основних відпусток здійснюється за умови одночасної відсутності не більше 30 відсотків загальної чисельності військовослужбовців певної категорії відповідного підрозділу.
При цьому, в особливий період під час дії воєнного стану військовослужбовцям можуть надаватися відпустки за сімейними обставинами та з інших поважних причин із збереженням грошового забезпечення тривалістю не більш як 10 календарних днів.
Сімейними обставинами традиційно вважаються хвороби будь-кого з членів сім’ї,що можуть бути підтверджені, інші «поважні причини» – смерть родича, гостра необхідність владнати майнові справи (участь у суді, оформлення важливих документів тощо).
Отже, за наявності таких обставин – варто підкріпити їх документально, та подавати рапорт на відпустку.
Надання військовослужбовцям у особливий період інших видів відпусток, крім відпусток військовослужбовцям-жінкам у в’язку з вагітністю та пологами,для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а в разі якщо дитина потребує домашнього догляду, – тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку, а також відпусток у зв’язку з хворобою або для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою)військово-лікарської комісії, припиняється.
За загальним правилами статті 10-1, час для проїзду до місця проведення зазначеної відпустки і назад не надається.
Если речь идёт о военнослужащих, то написание\ненаписание рапорта практической нагрузки не несёт. Рапорт о добровольном участии в АТО пишут подразделения, в функции которых участие в АТО не входит в принципе – прокураторура, ДПС и т.п. Основанием для участия в АТО военнослужащего, в т.ч. – контрактника, нацгвардейца и т.п., есть приказ. То есть участие в АТО, добровольно или нет, имеет абсолютно одинаковые правовые последствия. Написавшие рапорт на добровольное участие имею право на те же выплаты, льготы, статус, что и любой участник АТО. В том числе – на получение статуса участника боевых действий в последующем. Все попытки лишить написавшего рапорт этих возможностей – незаконны, их можно и нужно оспаривать.